Suomalainen arvostettu D-vitamiinitutkija Christel Lamberg-Allardt rohkeni sanoa vihdoin ääneen sen, minkä D-vitamiinitutkimusta seuranneet ovat tienneet jo pitkään: D-vitamiinia kannattaa syödä yli nykyisten suositusten. Tämä kannattaa ottaa vakavasti kaikkien omasta ja läheisten terveydestään kiinnostuneiden. Koska ravitsemuspoliittinen päätöksenteko on hi […]
Viikolla julkaistiin kaksi tutkimusta, joissa etsittiin lasten ja nuorten ylipainon riskitekijöitä. Kanadalaisessa tutkimuksessa selvitettiin, miten luonnon lähellä kasvaminen vaikuttaa lasten painoon. Brittiläisessä tutkimuksessa seurattiin varhaisnuorten koetun stressin yhteyttä painoon. Vastoin hypoteesia kanadalaisessa poikkileikkaustutkimuksessa luonnon […]
eHealth-tutkija Susannah Fox piti 12.11.2009 Preventing Stroke and Heart Disease: Connecting Traditional and Emerging Approaches to Change Behavior -päivillä alustuksen aiheesta “Health 2.0: How Health Consumers Gather, Create, and Share Information Online”. Esitys perustui aikaisempaan kyselytutkimukseen. Fox tiivisti tutkimuksen sanoman: kroonista tautia s […]
Painonhallinnasta tuottavat tietoa monenlaiset intressiryhmät. Internet-ajan informaatiotulvan keskellä asiantuntevat yleiskatsaukset ovat kullan arvoisia. Obesity Reviews -julkaisusarja tarjoaa ilmaiseksi kaikkien luettavaksi poikkeuksellisen hyvän katsauksen lihavuuden yksilötason syistä. Artikkeli on tarkoitettu ennen kaikkea kliinistä neuvontatyötä tekev […]
Eurooppalaisista lapsista 30 % on ylipainoisia. Suomessa nuorten ylipainoisten osuus kolminkertaistui vuosien 1977 ja 2005 välillä. Ympäri maailmaa ollaan avuttomia: miten kaikki se valtava teoreettinen tieto, mikä meillä on ylipainon syistä, saadaan kanavoitua käytäntöön ylipainon ehkäisyssä. Suomessa poliitikot ovat viime kuukausina ehdotelleet ratkaisuksi […]
Runsas median käyttö on yhdistetty ylipainon lisääntymiseen. Syinä on pidetty median käyttöön liittyvää inaktiivisuutta ja lisääntynyttä syömistä sekä median epäterveellisiin ruokatottumuksiin kannustavia viestejä. Kolmessa tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin TV:n ja ylipainon välisiä yhteyksiä. Journal of Nutrition Education and Behavior julkaisi tutkimuks […]
Internetin terveystiedon ja -palveluiden vaikutukset kansanterveyteen ovat pitkäaikaisia ja kasautuvia. Tämän takia ei voida luoda tutkimusasetelmaa, joka numeerisesti kertoisi, mikä on internetin terveystiedon ja -palveluiden kansanterveydellinen vaikuttavuus. eHealth-tutkimuksessa haetaan kuitenkin tällä hetkellä poliittiista uskottavuutta erilaisilla kust […]
International Journal of Obesity julkaisi hollantilaisen tutkimusartikkelin siitä, miten akuutti stressi vaikuttaa syömiseen. Hypoteesina oli, että stressin aikana ruoan aikaansaama palkintoaistimus on pienentynyt. Aikaisempien tutkimusten perusteella mm. lisääntynyt kortisoli-hormoni ja vähentynyt dopamiini-välittäjäaine ovat olleet yhteydessä stressiin ja […]
Osallistu myös Kommentoi-osiossa käytävään keskusteluun uutisen lopussa. Suomen Akatemian terveyden tutkimuksen yksikönjohtaja dosentti Mikael Fogelholm esitteli valtakunnallisilla ravitsemuspäivillä 5.10. katsauksen painonhallintutkimuksiin ajalta 2005-2009. Hän päätyi siihen, että niin painonhallinnan kuin sairauksien riskitekijöiden kannalta ei voida osoi […]
Ravitsemustutkimuksessa ollaan tällä hetkellä erittäin kiinnostuneita fytokemikaaleista. Kaskikunnan tuotteissa on runsaasti näitä erilaisia bioaktiivisia yhdisteitä, joilla saattaa olla paljon luultua merkittävämpiä vaikutuksia elimistössä. Molecular Nutrition & Food Research -julkaisusarjan katsausartikkelissa etsitään molekyylitason mekanismeja fytoke […]